Pedagogu digitālo kompetenču pašnovērtējums ir būtisks instruments, kas palīdz identificēt stiprās un attīstāmās prasmes, veicinot mācību kvalitātes uzlabošanu un sekmējot pedagogu spēju pielāgoties strauji mainīgajai digitālajai videi. Tas ne tikai atbalsta skolotāju profesionālo izaugsmi, bet arī ļauj pielāgot mācību metodes un stratēģijas atbilstoši jaunākajām tehnoloģiju prasībām. Valsts līmenī pašnovērtējuma dati sniedz nozīmīgu ieskatu izglītības politikas plānošanā, nodrošinot mērķtiecīgu atbalstu pedagogiem un veicinot skolēnu digitālo prasmju attīstību. Turklāt šis novērtējums varētu palīdzēt izglītības sistēmai efektīvāk pielāgoties tehnoloģiju attīstībai, nodrošinot skolotāju
sagatavotību gan pašreizējām, gan nākotnes digitālajām tendencēm. Šī pašvērtējuma ietvaros piedalījās 1849 respondenti, no kuriem 1549 ir pedagogi un 300 citi izglītības organizāciju pārstāvji. Respondenti novērtēja savu kopējo digitālo kompetenci divas reizes – pirmo reizi
aptaujas sākumā, bet atkārtoti aptaujas noslēgumā, kad bija iepazinušies ar digitālo kompetenču aprakstiem un to skaidrojumiem. Rezultāti liecina par pieaugumu “Iesācēju” (+4,3 %) un “Izmēģinātāju” (+12,4 %) grupās, kas varētu norādīt uz pieaugošu pedagogu apzinātību par savām digitālajām prasmēm un nepieciešamību tās pilnveidot. Vienlaikus ir vērojams “Lietotāju” (-16,3 %) un “Ekspertu” (-1,5 %) skaita
samazinājums, kas varētu liecināt par sākotnēju digitālās kompetences pārvērtēšanu un sekojošu
refleksiju, kas pedagogiem ļāva objektīvāk novērtēt savas prasmes. Šie rezultāti apliecina, ka pašnovērtējums kalpo ne tikai kā diagnostikas rīks, bet arī kā svarīgs solis pedagogu profesionālajā
attīstības apzināšanā.
Aptaujas ideja un jautājumi ir balstīti uz Eiropas Komisijas izstrādāto rīku SelfieForTeachers.
The self-assessment of teachers’ digital competences is an essential tool for the identification of both strengths and areas for improvement, contributing to better teaching quality and supporting educators’ ability to adapt to the rapidly evolving digital environment. It is not only nurtures teachers’ professional
growth but also enables the adaptation of teaching methods and strategies to meet the latest technological demands. At the national level, self-assessment data provides valuable insights for education policy planning,
assuring targeted support for educators and promoting the development of students’ digital skills. Furthermore, this assessment could help the education system to respond better to technological advancements, ensuring that teachers are prepared for both current and future digital trends. A total of 1 849 respondents participated in this self-assessment, including 1 549 educators and 300
representatives of educational organizations. Respondents evaluated their overall digital competence twice – once at the beginning of the survey and again at the end, after familiarizing themselves with descriptions and explanations of digital competences. The results show an increase in the “Beginner” (+4.3%) and “Explorer” (+12.4%) groups, which is likely to
indicate growing educator awareness of their digital skills and the need for improvement. At the same time, there is a decrease in the “User” (-16.3%) and “Expert” (-1.5%) groups, possibly suggesting an initial overestimation of digital competence followed by reflection, enabling teachers to assess their skills more objectively. These results confirm that self-assessment not only serves as a diagnostic tool but also as a
crucial step in educators’ professional development awareness.
The survey idea and questions are based on the European Commission’s SelfieForTeachers tool.
