Iespējas mācības nodrošināt attālināti

Evija Celma, Ance Kancere

Dažādu kursu un mācību digitālais materiālu daudzums un tehnoloģiju pieejamība šobrīd ļauj sekmīgi nodrošināt mācību procesu attālināti, kā arī cilvēkiem ir iespējas papildināt zināšanas darbam ar tehnoloģijām, lai laiku, kad samazinās ekonomiskā aktivitāte un dažādu projektu realizācija, izmantotu lietderīgi. IT uzņēmuma Accenture pētījumā secināts, ka digitalizācijas laikmetā vislabākos rezultātus ir iespējams panākt cilvēkam strādājot kopā ar tehnoloģijām, tāpēc svarīgi ikvienam attīstīt nepieciešamās iemaņas.

Ieradumi un prioritātes būs jāpārskata, jo attālinātais mācību process nesniedz iespēju visus mācību priekšmetus (vai kursus) apgūt klātienē un līdzšinējā veidā. Tāpēc šobrīd vissvarīgāk ir laiku veltīt prasmēm, kas skolēniem būs nepieciešamas nākotnē. Vairākus gadus IT Izglītības fonds Start(IT) ir strādājis pie tā, lai Latvijas skolās tiktu mācītas datorprasmes un programmēšana, bet tikpat liela nozīme ir citiem mācību priekšmetiem, tādiem kā ķīmija, bioloģija, matemātika, angļu valoda, inovatīvās un kritiskās domāšanas mācību priekšmetiem.  Tāpēc Start(IT) iesaka skolēniem izmantot platformas startit.lv un khanacademy.org (materiāli angļu valodā), kur mācību saturs ir pieejams bez maksas.

Skolas, eksperti ar atbildīgajām valsts iestādēm ir izstrādājušas vadlīnijas vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm attālinātu mācību īstenošanai, ar tām var iepazīties pievienotajā dokumentā. Tomēr katrai  skolai ir nepieciešams savs plāns mācību procesa organizēšanai un katrā skolā tas noteikti būs nedaudz atšķirīgs. Iesakām ņemt vērā citu valstu pieredzi, kur attālināts mācību process jau notiek kādu laiku.Ir dažādi tehnoloģiskie risinājumi no kā izvēlēties, lai nodrošinātu attālinātu mācīšanās procesu. Galvenais ir izvēlēties jūsu skolai piemērotāko. Iespējams, jūs jau lietojat noteiktus rīkus un pie tiem arī paliksiet. Piemēram, tiešraižu video konferencēm ir vismaz četri bezmaksas risinājumi: Google Hangouts Meet, Zoom, YouTube, Microsoft Teams. Iespējas ierakstīt savu datorekrānu un pēc tam dalīties ar video ļauj tādas vietnes kā Loom, Screencastify, Screencast-O-Matic un Zoom, bet kā mācību procesa prāvaldības sistēmas var izmantot Moodle, Canvas, Google Classroom, Microsoft Teams, Facebook grupa, Slack un Seesaw. Ir īstais laiks zinošākiem kolēģiem dalīties ar informāciju un informēt citus pedagogus. Skolotājiem, kas angļu valodu labi nepārzina, Google translate, hugo.lv un citas vietnes piedāvā tulkojumus latviešu valodā.

Digitālā veidā ir pieejams mācību saturs gan latviešu, gan angļu valodā. Start(IT) mācību materiāli informātikas un datorikas skolotājiem ir labi zināmi, iespējams, mazāk zināmas ir video lekcijas, kas var palīdzēt darbā ar vidusskolēniem, piemēram, lai viņi iemācītos izstrādāt pirmo mājas lapu (www.kursi.startit.lv un YouTube kanālā). Šobrīd vispopulārākie kursi startit.lv vietnē ir ievads programmēšanā, mājas lapas izveide, ievads robotikā un drošas datortehnikas lietošanā.

Savukārt mazāk zināms pašmācības rīks angļu valodā, kuram reģistrēties bez maksas var skolēni, skolotāji, kā arī vecāki, ir Khan Academy. Tajā ir pieejams saturs no 1. līdz 12. klasei, tādiem mācību priekšmetiem kā matemātika, programmēšana, fizika, ķīmija, bioloģija, ekonomika. Šobrīd Start(IT) izvērtē platformas satura tulkošanas iespējas latviešu valodā, kas ir jau tulkots dažādās valodās, ieskaitot krievu valodu. Start(IT) rekomendē attiecīgās platformas saturu un tās pielietošanu mācību procesā.

Citu valstu pieredze rāda, ka ir jābūt balansam starp sinhrono un asinhrono mācību procesu, jo īpaši tāpēc, ka ir jāizvērtē tehnoloģiju pieejamība katrā ģimenē. Sinhronās mācīšanās laikā visi skolēni mācās vienlaikus ar video konferenču, čatu, tiešraižu palīdzību. Ieguvumi ir vairāki – komunikācija notiek tiešsaistē, tā ir iekļaujoša un efektīva, kas uzreiz ļauj sniegt atgriezenisko saiti un sniedz iespēju atbildēt uz jautājumiem. Asinhronā mācīšanās ļauj skolēniem mācīties dažādos laikos, tiek izmantota komunikācija e-pastā, ekrānu un video ieraksti un blogi. Šajā gadījumā komunikācija nenotiek uzreiz visiem kopā. Iespējams, šī metode ir daudz ērtāka un elastīgāka, kā arī tā ļauj skolēniem apgūt mācību vielu viņiem piemērotā ātrumā un laikā. Tāpēc ir jāatrod pareizais balanss gan saturam, ko var apgūt, sēžot pie datora, gan saturam, ko var apgūt, lasot mājās grāmatas vai spēlējot galda spēles. Vienlaikus nevajag aizmirst par fiziskajām aktivitātēm un galvas izvēdināšanu gan skolēniem, gan skolotājiem. 

Ja jūs vēlaties, lai mes uzrakstam par kādu tēmu vairāk šajā blogā, rakstiet mums fonds@startit.lv vai sociālajos medijos!

 


Atpakaļ