Lai mazinātu nevienlīdzību izglītības tehnoloģiju nodrošinājumā Latvijas skolās, it īpaši reģionos, IT Izglītības fonds šajā mācību gadā īsteno Start(IT) tehnoloģiju bibliotēkas pilotprojektu. Tā ietvaros izglītības iestādes varēs bez maksas nomāt izglītības robotus, mikrodatorus, virtuālās realitātes brilles, planšetdatorus un citas izglītības tehnoloģijas. Iniciatīvu atbalsta nodibinājums Fonds AUGT, kā arī uzņēmumi Accenture, eazyBI un VISMA Enterprise.
Pilotprojektā piedalās 16 skolas no dažādiem Latvijas reģioniem (Grobiņas, Dundagas, Engures, Kocēniem, Rīgas, Jēkabpils, Daugavpils u.c.), kopumā iesaistot vairāk nekā 500 skolēnus. Pilotprojekta fokuss ir iekļaut izglītības tehnoloģijas datorikas obligātā mācību satura realizēšanā no 4. līdz 9. klasei. Mācību gada laikā rotācijas kārtībā skolas saņems trīs dažādus izglītības tehnoloģiju komplektus skolēnu darbam klasē (katru uz diviem mēnešiem). Pirmās datorikas skolotāju apmācības jau notikušas un pirmās tehnoloģijas jau nogādātas skolās.
Līdz ar mācību satura un pieejas maiņas Latvijas izglītības standartos un programmās arvien aktuālāks kļūst jautājums par izglītības tehnoloģiju iesaisti mācību procesā, kas nenozīmē tikai datora un ierasto lietojumprogrammatūru lietošanu vai interneta resursu izmantošanu, bet arī daudzveidīgu ierīču un iekārtu izmantošanu. Tādējādi skolēni mācību saturu var uztvert praktiskākā, vienkāršākā un aizraujošākā veidā, kas ne tikai sekmē teorētiskas zināšanas un izpratni, bet arī palīdz attīstīt dažādas caurviju prasmes, t.sk. digitālo pratību, sadarbību u.tml.
“Projekta ietvaros datorikas skolotājiem dota vienreizēja iespēja raisīt skolēnos interesi par tehnoloģijām, iekļaujot tās datorikas mācību saturā. Apmācībās tikām iepazīstināti ar izmantojamajām tehnoloģijām projekta ietvaros, apguvām pirmo tehnoloģiju kopā ar mentoriem un savstarpēji dalījāmies pieredzē un diskusijās par potenciālās tehnoloģijas izmantošanu. Grupās ar kolēģiem jau apdomājām potenciālos izmantošanas veidus un izveidojām atbalsta grupas, lai veiksmīgāk uzsāktu tehnoloģijas izmantošanu. Uzskatu, ka šāda tehnoloģiju bibliotēka ir lieliska iespēja izglītības iestādēs stimulēt tehnoloģiju izmantošanu tieši realizējot mācību saturu,” pamato Māteru Jura Kazdangas pamatskolas datorikas skolotāja Elīna Juska.
Latvijas skolās ir ļoti nevienlīdzīga situācija izglītības tehnoloģiju nodrošinājumā, īpaši ārpus lielajām pilsētām. “Nevienlīdzīgo situāciju rada atšķirīgas finansiālās iespējas dažādos novados, atšķirīga skolu vadības un izglītības pārvalžu izpratne par izglītības tehnoloģiju nepieciešamību un nozīmi, atšķirīgas skolotāju zināšanas un prasmes pielietot izglītības tehnoloģijas mācību procesā,” skaidro IT Izglītības fonda izpilddirektore Anda Priedīte. Tiesa, ir labās prakses piemēri – Siguldas novada un Liepājas valstspilsētas pašvaldības, kas nodrošina skolotājiem iespēju ar skolēniem doties uz tehnoloģiju centriem, kuros ir iespēja izmantot tehnoloģijas, daļu no tehnoloģijām skolotāji var saņemt arī lietošanai skolās. “Tomēr šādi risinājumi ir pieejami salīdzinoši nelielā skaitā Latvijas pašvaldību,” piebilst A. Priedīte.
Iepirkt katrai skolai Latvijā daudzveidīgas izglītības tehnoloģijas šobrīd nav racionāli gan finansiālu iemeslu dēļ, gan tādēļ, ka attiecīgās tehnoloģijas būtu noslogotas tikai daļu no laika, jo tās nav nepieciešams izmantot katrā stundā. Tāpat tehnoloģijas attīstās straujiem soļiem un parādās aizvien jaunas ierīces, izaicinājumus var radīt arī iepirkumu procedūras, lielais skolu skaits, ekspertu trūkums utt.
Start(IT) tehnoloģiju bibliotēkas pilotprojekts palīdzēs pilnveidot skolotāju prasmes iekļaut izglītības tehnoloģijas mācību stundās, tāpat apvienos izglītības tehnoloģiju mentoru tīklu Latvijā, kas varēs sniegt atbalstu un palīdzību sava reģiona skolotājiem. Pilotprojekts palīdzēs veicināt skolēnos interesi par STEM jomu, tādējādi palielinot skolēnu skaitu, kas vidusskolā izvēlas apgūt ar inženierzinībām un tehnoloģijām saistītus mācību virzienus. Kopā ar tehnoloģijām skolas saņems arī mācību materiālus stundām, kā arī tiks nodrošināts mentora metodiskais un tehniskais atbalsts.
“Sadarbība, inovatīva pieeja, STEM, vienlīdzīgas iespējas – tie ir tikai daži no atslēgvārdiem, ko uzreiz sadzirdējām, uzklausot Start(IT) tehnoloģiju bibliotēkas ideju. Šis projekts pilnībā atbilst vienai no mūsu šī gada prioritātēm – veicināt un atbalstīt inovatīvus risinājumus skolu mācību procesa pilnveidei, īpaši STEM jomā. Nodrošinot skolotājiem un skolu vadībai piekļuvi aktuālajām izglītības tehnoloģijām, un cenšoties tās padarīt pieejamas dažādu reģionu skolām, sekmēsim vienlīdzīgas iespējas kvalitatīvai izglītībai visā Latvijā, kas ir būtisks fonda darbības virziens. Esam priecīgi sadarboties ar IT Izglītības fondu, pilotējot Start(IT) tehnoloģiju bibliotēkas ideju,” uzsver nodibinājuma Fonds AUGT vadītāja Guna Joma.
Mācību gada noslēgumā pilotprojektā aprobētā ideja tiks pilnveidota un sākot ar nākamo mācību gadu tiks izsludināta publiska pieteikšanās skolām dalībai Start(IT) tehnoloģiju bibliotēkā. Projektu atbalsta arī uzņēmumi: Lielvārds, Insplay Latvija, Lemona, Baltijas Informācijas Tehnoloģijas un Roboskola.
IT Izglītības fonda dibinātāji ir Accenture, Rīgas Tehniskā universitāte, Mitigate. Fonda atbalstītāji ir Accenture, nodibinājums Fonds AUGT, eazyBI, Latvijas Mobilais Telefons, VISMA. Fonda sadarbības partneri: Izglītības un zinātnes ministrija, Workland, Tipogrāfija ULMA, ZAB Reihmanis & Partneri, VEFRESH, Valsts izglītības satura centrs, Elements of AI, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija, Latvijas Universitāte, Transporta un sakaru institūts, Rīgas Kultūru vidusskola, Rīgas Itas Kozakēvičas Poļu vidusskola, Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzija.